Tuesday, June 10, 2008

Surat terbuka buat jiranku...

Kehadapan jiran A yang sangat ku nyampah,

Pertama-tamanya, tujuan aku tulis surat ni sebab aku dah tak larat nak layan peel ko yg perasan bagus tu ok. Apa...ko ingat ko hensem sangat ke? Ko ingat dengan misai ala-ala Tom Selleck (tapi macam Tom Jelek) ko tu, ko perasan orang suka ngan ko ke? Pigi daaa!

Sebenarnya aku dah bosan berjirankan ko ni tau dak? Dah lama aku sabor ngan kerenah ko yg tak bertamaddun tuh. Apa...ko ingat aku tak tau ke apa yg ko buat? Dengan selamba badaknya ko buang sampah ko sesuka hati yek. Ko buang sampah ko dlm longkang depan rumah, tak pepasal longkang tersumbat. Bila dah tersumbat tu, air pun bertangkung la. Buat jadik tempat pembiakan nyamuk aedes jer. Bukan sekali dua ko buat keje tak berfaedah ni, dah banyak kali ok. Dah berbuih-buih mulut aku tegur ko, ko buat muka toya jer. Terpaksa la laki aku yang bersusah payah membersihkan longkang tu. Dah elok bersih, ko buang balik sampah ko dalam tuh. Hisyy....lagi la aku geram tau dak!

Orang lain nak tanam pokok bunga ko pun sibuk gak nak tanam. Orang lain sibuk buat konsep taman, ko pun terikut-ikut gak. Orang lain reti nak jaga tapi ko plak buat-buat tak reti. Habis semak samun aku tengok. Aku tak kisah la ko nak tanam bunga ke, buah ke, bangkai kucing pun lantak la. Ko nak semakkan taman ko pun dipersilakan. Ko punya taman kan. Suka hati ko la. Tapi yang buat aku bengang tahap gaban ni sebab semak samun kat rumah ko dah masuk kat rumah aku ok. Tak pepasal nanti jadik tempat nyorok ular aje. Dah banyak kali dah aku suruh ko cantas pokok ko tu, ko boleh buat derk jer.... heeee geramnya akuk!

Hari tu pokok kat luar depan rumah aku (yang ko memandai-mandai tanam tapi tak tanya aku pun) dah kena serang dek ulat bulu, ko boleh buat muka blur aje bila aku suruh ko tebang. Tau dak, ulat bulu tu dah masuk kat dalam rumah aku. Mentang-mentanglah ulat tu tak masuk rumah ko, ko boleh buat donno aje. Jiran jenis apakah ko ni? Tak paham la aku. Terpaksa la laki aku tebang pokok tuh. Lantaklah nak gaduh, gaduh lah! Jiran macam ko ni tak payah nak berbaik-baik sangat la. Buat menyakitkan hati aje. Semua orang dah tau perangai seposen ko tuh tapi tak kuasa nak cakap. Dah malas. Cakap camana pun ibarat masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Buang karan aje.

Ya Allah, aku mohon kepadaMu agar memberikan aku kesabaran yang maksimum dalam menghadapi kerenah insan tak reti bahasa sorang ni. Amin!

*Err, sorry guys. I just lost my cool today. Been tolerating this nonsense for the last 7 years I live here. Well, I guess you can choose to buy a house wherever you like but you can't choose a neighbour huh? Have you ever had any experience with neighbour from Hell? I have.



Alvin & the Chipmunks sure have a calming effect on me.