Wednesday, August 13, 2008

Makan bersuap

Little B's high chair where he used to sit at lunch and dinner time


Salah satu sebab kenapa aku leceh bebenor nak bagi si kecik ni makan ialah sebab dia tak boleh duduk diam barang seminit pun bila disuap makan. Mesti dia nak turun berlari merata-rata tempat main kejar-kejar ngan mak dia. Kenkadang aku heran camna baby omputeh boleh duduk diam-diam kat kerusi pastu boleh suap sendiri?

Memang kita biasa lihat ibu-ibu menyuapkan nasi ke mulut anak samada dengan tangan atau sudu. Aku lebih suka pakai sudu. Orang tua-tua selalu sebut bila suap nasi kat mulut anak dengan tangan, dorang akan lebih sayang kat kita. Patutlah mak mentua aku suka sangat suap nasi ngan tangan kat Kak Long dan Kak Ngah masa depa kecik-kecik dulu. Patutlah depa melompat kegumbiraan bila terdengar aje plan nak pi jenguk opah kat kampung. Tapi sekarang depa semua dah besar, dah boleh suap sendiri.

Sungguhpun menyuapkan nasi ke mulut anak adalah salah satu sikap penyayang seorang ibu terhadap anaknya tapi kalau selalu sangat sampai dah besar gajah pun masih nak merengek kena suap, sorilah! Sekali sekala bolehlah kalau nak bermanja, jangankan si anak, si ayah pun boleh disuap makan kalau nak. Alahai cayang busyuk manja gitu. He he he he...

Pernah tak korang kena suap makan ngan suami masing-masing? Eleh, masa korang kawen dolu-dolu time bersanding tu bukan ke kena suap? Tapi aku tak merasa lah semua itu sebab aku tak bersanding pun ngan husband. Kami sama-sama gadis dan jejaka pemalu.

Awwww!

another reason why you need to spoonfeed your children...